Tuesday 6 March 2012


              

Week 2:Telekomunikasi dan rangkaian

model shannnon weaver
oke .telekomunikasi ? di mana asal perkataan ini ?  kita selalu sebutnya di dalam kehidupan seharian,tapi tahukah anda di mana asalnya perkataan ini ? telekomunikasi berasal dari perkataan Perancis " télécommunication" .Ianya ialah hasil gabungan dari perkataan greek iaitu tele yang bermaksud jauh dan juga perkataan latin communicare iaitu berkongsi .Perkataan Perancis Telecommunication pertama kali digunakan pada 1904 oleh seorang jurutera yang juga seorang novelis Perancis yang bernama Eduard Estaunie .Manakala untuk rangkaian pula,ianya bermaksud penyambungan antara dua buah komputer atau lebih .Jadi dapat dirumuskan,dalam telekomunikasi dan rangkaian ni ianya bertujuan untuk macam mana kita nak berhubungan dengan orang lain dan mendalami dengan lebih mengenai telekomunikasi ini . oke ini antara model komunikasi yang dapat saya berikan .. 






Terdapat 6 elemen utama di dalam komputer dan teknologi komunikasi ni .
1)People
2)Procedure
3)Data / Information
4)Hardware
5)Software
6)Communication / connectivity


-keenam-enam elemen ni sangat lah penting dan ketiadaan salah satu darinya akan besar mempengaruhi kepada struktur komputer dan teknologi komunikasi ini .


Pengenalan kepada komunikasi dan rangkaian

Penggunaan komputer pada masa kini telah menjadi seperti sebahagian dari hidup kita. Perjalanan dan tugas seharian menjadi semakin mudah dan tanpa disedari kita semakin bergantung kepada mesin yang kita panggil komputer ini. Begitu juga dengan tanggungjawab dan beban kerja di pejabat, di mana maklumat-maklumat perlulah dihantar dengan cepat dan pantas bagi mengelakkan berlakunya kerugian atau sebarang kebocoran maklumat. Contohnya, ahli-ahli perniagaan, penghantaran maklumat yang pantas dan selamat berupaya menghasilkan keuntungan yang berlipat-ganda.
Di bidang pendidikan pula, gabungan di antara penggunaan komputer dengan dengan teknologi telekomunikasi telah menghasilkan apa yang kita kenali sebagai Teknologi Maklumat.
Teknologi Maklumat telah berperanan sebagai asas untuk menyimpan maklumat, mengolah maklumat, menyalur dan mengedarkan maklumat di dalam pelbagai bentuk dan cara. Bahan atau maklumat tersebut dapat disalurgunakan sama ada di dalam bentuk teks, gambar, grafik, suara, animasi, dan video, atau gabungan kesemua unsur secara interaktif yang juga dikenali sebagai Multimedia. Semua bahan dapat disalurgunakan dengan menggunakan teknologi terkini, sama ada dengan rangkaian (networking), intranet dan internet.

Proses pengajaran-pembelajaran dapat dipertingkatkan mutunya dan dipelbagaikan penyampaian dan penerimaannya melalui beberapa teknik iaitu:
1. berbantukan komputer dan perisian
2. melalui sistem rangkaian (networking), perisian dan pangkalan data atau maklumat atau
3. melalui sistem internet, perisian dan pangkalan data.

Melalui maklumat yang diperolehi di atas, bolehlah kita simpulkan bahawa Sistem Rangkaian Komputer (Networking) turut memainkan peranan yang tidak kurang pentingnya di dalam era teknologi maklumat terkini. Sistem rangkaian komputer merupakan sistem komputer yang berpaut bersama dengan terminal dan peralatan persisian yang lain melalui talian komunikasi. Rangkaian membenarkan pengguna yang berada pada kedudukan taburan geografi yang pelbagai untuk berkongsi aturcara, data dan peralatan. Teknologi rangkaian komputer ini yang pada awalnya hanya digunakan di kalangan masyarakat teknologi serta mereka yang gemar mencuba teknologi yang baru, tetapi kini menjadi antara teknologi yang mendapat penerimaan luas di kalangan masyarakat.

Tidak keterlaluan jika kita mengatakan teknologi rangkaian sebenarnya membuka suatu dimensi baru di dalam pengunaan komputer peribadi. Pengguna yang baru mengenali teknologi rangkaian seringkali tertanya-tanya mengenai kelainan dan ciri perbezaan yang dibawa oleh teknologi rangkaian kepada dunia perkomputeran. Sebelum teknologi rangkaian diperkenalkan serta digunakan secara meluas, kebanyakan komputer peribadi lebih berfungsi sebagai sebuah komputer tunggal. Pertamanya, ia tidak dirangkaikan iaitu disambungkan dengan mana-mana komputer yang lain. Oleh yang demikian, komputer tersebut hanya berupaya menggunakan sumber yang disediakan serta terdapat pada komputer tersebut sahaja. Dalam erti kata lain, pengguna tersebut hanya dapat menggunakan perisian serta perkakasan yang terdapat serta disambungkan kepada komputer tersebut sahaja.

Elements of a Computer and Communication System
Hardware
Hardware is the most obvious part of a computer-based information system. Hardware refers to the computers themselves, along with any and all peripherals, including servers, routers, monitors, printers and storage devices. 


Software
Without software, the hardware wouldn't be very useful. Software is what tells the hardware how to function. It gathers, organizes and manipulates data and carries out instructions. Everything you do using a computer is done by the software.


Data
Data, or information is the information part of an information system, and whether that is statistical data, sets of instructions, lists of names or even graphics and animations


Procedures
It is commonly said that "procedures are to people what software is to hardware." Procedures are the rules, descriptions and instructions for how things are done. In computer-based information systems, procedures are frequently covered in instruction or user manuals that describe how to use the hardware, software and data.


People
People are the most often overlooked and most important part of a computer-based information system. It is people who design and operate the software, input the data, build the hardware and keep it running.


Communication
The components that allow one computer to communicate with another are hardware and are controlled by software. If communication between people is included in this element, though, it is an important element.

telecommunication and networking

telecommunications network is a collection of terminalslinks and nodeswhich connect to enable telecommunication between users of the terminals. Networks may use circuit switching or message switching. Each terminal in the network must have a unique address so messages or connections can be routed to the correct recipients. The collection of addresses in the network is called the address space.
The links connect the nodes together and are themselves built upon an underlying transmission network which physically pushes the message across the link.

Examples of telecommunications networks are:

No comments:

Post a Comment